شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

مشارکت مردمی در بودجه بندی دولت

شهر - برزيل

دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶:۰۰


بهبود امکانات زندگی شهری از اصول بنیادین هوشمند سازی شهرها محسوب می شود.شهر پورتو آلگرا در برزیل یکی از نمونه های مناسب از طرح های مشارکت شهروندان در برنامه ریزی شهری محسوب می شود که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

وایمکس نیوز - یک سوم از جمعیت این شهر برزیلی را مردم فقیری تشکیل می دهند که در زاغه های دور افتاده و در شرایط نامساعدی زندگی می کنند.در این مناطق با وجود مشکلات فراوان و شرایط نامساعد زندگی، کمتر به راه حل های ارزشمند برای ارتقاء کیفیت زندگی توجه می شود.

در سال 1989 اعضا انجمن پورتو آلگرا دست به کار شدند تا اولویت های هزینه ای را برای اختصاص بودجه شناسایی کنند.این گروه از نمایندگان مورد حمایت کارشناسان قرار گرفتند تا اهداف توسعه ای را مشخص کرده و با آراء خود مواردی را برای اجرا از طرف دولت محلی به مسئولین مربوطه  ارجاع دهند.

مشارکت در بودجه بندی، هزینه های دولتی را مجددا اولویت بندی کرد و به این ترتیب باعث چهار برابر شدن تعداد مدارس در سطح شهر، مقابله با فقر و کاهش فساد در اجتماع شد.جدای از همه این موارد، پورتو آلگرا به اجتماعی عادلانه تر، شفاف تر، و مسئولیت پذیرتر تبدیل شد.این رویکرد همچنین باعث تقویت شهروندان شد و  فضایی برای طرح نگرانیهایشان ایجاد کرد.بانک جهانی هم  در ادامه برای اتصال تقریبا 100 درصد خانه های شهر به فاضلاب شهری پیش قدم شد.

 

صحبت از چنین طرح هایی چندان پیچیده نیست، اما تجربه ثابت کرده است که مردم در قبال مشکلاتشان مسئولتر از مدیرانی هستند که در شرایطی کاملا متفاوت زندگی می کنند.از جمله ویژگی های اساسی هوشمند شدن شهرها، در نظر گرفتن فضای مشارکت برای شهروندان در اداره ی اموری است که مستقیما متوجه خود آنها می شود و این امر یکی از مهمترین شاخصه های شهروندان هوشمند است.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو